
Den länsgemensamma överenskommelsen om samverkan kring vuxnas psykiska ohälsa har inte uppdaterats sedan 2024, vilket skapar risker för att utsatta individer hamnar mellan stolarna. Moderaterna ser ett stort behov av att stärka samordningen mellan Västerås stad och Region Västmanland för att säkerställa att personer med psykisk ohälsa eller beroendeproblematik får ett sammanhållet stöd och rätt behandling.
Därför föreslår Moderaterna:
- Att förvaltningen tar initiativ till en revidering och ett återupptagande av den länsgemensamma överenskommelsen för att stärka samordningen och kvaliteten i insatserna.
- Att förvaltningen säkerställer att det läggs till en specifik text i överenskommelsen beträffande funktionen Sysselsättning psykiatri.
- Att förvaltningen initierar ett samordningsprojekt med Region Västmanland för att öka kunskapen och kännedomen om Sysselsättning psykiatri.

