Hoppa till innehåll
Nämndinitiativ
Kommunstyrelsen
Senast uppdaterad:

Nämndinitiativ om att slopa effekttarifferna

Nämndinitiativ om att slopa effekttarifferna

Regeringen har slopat kravet på de ifrågasatta effekttarifferna, men i Västerås kvarstår systemet som lett till högre kostnader och ökad komplexitet för invånarna. Mälarenergis egna siffror visar att en majoritet av kunderna fått dyrare elräkningar på grund av denna modell som straffar helt vanliga vardagssysslor. Moderaterna vill nu att staden agerar för att göra elräkningen mer begriplig och ekonomiskt rättvis för västeråsarna.

Därför föreslår Moderaterna:

  • Att stadsledningskontoret ges i uppdrag att skyndsamt ta fram nya ägardirektiv för Mälarenergi som innebär att effekttarifferna tas bort.