
Under 2025 köpte Västerås stad ut 41 anställda för närmare tio miljoner kronor, och under perioden 2019–2024 uppgår de totala kostnaderna till över 38,5 miljoner kronor. Moderaterna ser allvarligt på att betydande skatteintäkter används för utköp istället för kärnverksamhet, särskilt när det råder brister i bevisföring och processer för uppsägning vid misskötsel.
Därför föreslår Moderaterna:
- Att staden redovisar vilka konkreta insatser som görs för att omplacera medarbetare istället för att köpa ut dem.
- Att tydliggöra kraven på anställda att acceptera omplaceringar inom organisationen.
- Att se över utformningen av anställningsavtal för att minimera risken för framtida dyra utköp.
- Att kommunledningen presenterar en åtgärdsplan för att reducera antalet utköp och minska kostnaderna för Västerås skattebetalare.

