
Vafab Miljö har i sitt senaste magasin valt att ge omfattande utrymme åt en enskild miljöpartistisk politiker, vilket väcker allvarliga frågor om opartiskhet i skattefinansierad kommunikation. Moderaterna ser kritiskt på att invånarnas avfallstaxa används för att sprida vad som framstår som politisk propaganda, särskilt under ett pågående valår.
Moderaterna ställer därför följande frågor:
- Är det lämpligt att Vafab under ett valår upplåter tidningsomslag och sex helsidor till att marknadsföra en miljöpartistisk politiker?
- Har politiker med annan hemvist än Miljöpartiet en chans att få motsvarande uppmärksamhet av Vafab?
- Hur mycket pengar har Vafab lagt på produktion och distribution av magasinet?

